Oslopuls.noNyheterMusikkFilmRestaurant & utelivKunst & sceneFritidTips & tester
KonkurranseNyhetsbrev
Siste 100
Beste Bond?
Daniel Craig er topp som Bond.
Men hvem er din favoritt?
Daniel Craig
Pierce Brosnan
Timothy Dalton
Roger Moore
George Lazenby
Sean Connery

Bildeserier
Bildeserie

På konsert med Iron Maiden

Cables
Spill gratis
SuDoku | Pacman | Tetris Arcade | Gems | Snake | Mahjong | Kryssord | Hangaroo |
Flere spill
Nytt i Oslo
Hva skjer i Oslo
Været i Oslo
I dag 13:00 6ºC
  19:00 8ºC
Onsdag 01:00 4ºC
  07:00 4ºC
  13:00 5ºC
  19:00 3ºC
Torsdag 13:00 2ºC
  13:00 2ºC
Fredag 13:00 7ºC
Lørdag 13:00 6ºC
TIL VÆRSIDENE
Syng ut på Si;D
Jeg har ikke fylt 18 ennå. Jeg har det fint hjemme, og går på skole i nærområdet. Så hvorfor har jeg denne trangen til å komme meg ut av mine foreldres hus?
Til Si-;D
Oslo-opplevelser

GUIDE TIL EN GOD VINOPPLEVELSE

FINN DIN SPORTSPUB

GUIDE TIL STUDENTPUBENE

SYKLING PÅ GLATTA

GUIDE TIL BRUNE BULER

Flere opplevelser
Aftenposten.no produseres med Escenic Content Engine

Studentene Marie Hafting (f.h.), Tone Cronblad Krosshus, Amalie Bernhardsen og Hanna Maria Jones lar seg engasjere av det professor Ruth Vatvedt Fjeld (t.v.) har funnet ut om Oslo-språket.FOTO: MAGNUS KNUTSEN BJØRKE

- "Faen" ikke stygt lenger

Ordene "faen" og "jævlig" er så vanlige i dag, at de ikke kan kalles stygge banneord, sier språkprofessor Ruth Vatvedt Fjeld.

BANNER VI FOR MYE?

Si din mening ved å benytte kommentarfunksjonen eller send oss ditt synspunkt på SMS. Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send den til 1985.

Tips oss:

SMS - 1989 'op' Tlf 22 86 30 00
E-post:aften@aftenposten.no
tips Tips en venn   utskrift Skriv ut
Oppdatert: 04.12.2006
Studentene rundt kafébordet på Blindern nikker gjenkjennende.

- Jeg banner veldig mye, også hjemme hos foreldrene mine. Jeg legger ikke merke til det. Men hvis farmor sier "faen", da stopper alle opp, da er det alvor, ler Marie Hafting, som tror yngre generasjoner banner mer enn de eldre.

Språkprofessor Ruth Vatvedt Fjeld på Universitetet i Oslo har studert samtaler mellom 166 Oslo-folk for å finne endringer i betydninger og bruken av en rekke ord. Hun fant ut at den offisielle Bokmålsordboken ikke er helt i takt med det moderne språket i hovedstaden.

- Ikke tabu lenger - Det er ikke lenger tabu å bruke kraftuttrykkene "faen" og "jævlig". De fleste sier det hele tiden, uten å blunke. I Bokmålsordboken er det ikke merket av hva som er vanligst av "jævlig", "forbasket" og "fordømrade" eller av "faen", "fanden" og "farker'n". Men det ville jo vært direkte oppsiktsvekkende i dag om noen skulle si "farker'n", sier Fjeld, som nå vil dokumentere i ordboken at "faen" og "jævlig" er de moderne og mest brukte kraftuttrykkene.

Student Hanna Maria Jones forteller at hun har vært en ivrig banner, men begynte å legge bånd på seg da hun fikk barn. Marie Hafting ymter frempå om at banning tross alt er språkforurensing. Men det er Fjeld uenig i.

- I talespråket er man mer spontan og ureflektert. Banning kan være kreativt, sier hun. Som språkprofessor synes hun banneord er et interessant element i språket, men som språkkonsulent i NRK får pipen en helt annen lyd.

Tid og sted - Jeg har mang en gang holdt tordentaler for NRK-ansatte som banner på lufta. En gang hørte jeg en programleder som sa "det smakte dritjævlig" i Barnetimen, da holdt jeg på å falle av stolen. Det heter i NRKs språkregler at de skal være et godt forbilde, og fortsatt blir mange støtt av banning, sier hun.

I sine undersøkelser fant hun også hvordan ulike ord for den samme tingen har fått ulik betydning. I moderne Oslo-språk sier de fleste "do", mens "dass" brukes mer i overført betydning: "alt går i dass".

Materialet Norsk Talespråkskorpus- Oslo består av samtaler med 166 personer født og oppvokst i Oslo og området rundt. Samtalene er tatt opp i 2004-2006. Dette er ord som ifølge professor Ruth Vatvedt Fjeld har fått en ny bruk og som ikke er dokumentert i den normative bokmålsordboken. Fjelds funn kan føre til endringer.

Banner vi for mye?

Dopapir inn i ordboken
"Dass" og "do" har fått ulike betydninger. "Do" brukes konkret, "dass" oftest i overført betydning: "Jeg ser ut som en dass".

Det samme
har skjedd med "tiss" og "piss". "Tiss" er urin, "piss" noe som er negativt: "snakke piss".

"Drit" og "dritt" bruker som en forsterking. Mens "drit" oftest har en positiv eller nøytral sammenheng, som "dritkult", brukes "dritt" mer negativt, som i "drittsekk".

"Feit" betyr overvektig, mens "fett" og "fet" gjerne er noe positivt, som "de feteste syklene".

"Faen" og "jævlig" er i dag likestilt "fanden" og "forbasket". Men de to første er de moderne og mest brukte kraftuttrykkene.

"Toalettpapir" eller "klosettpapir" heter det i ordboken, men det er det få som sier. "Dopapir" er det vanlige, og skal nå tas inn.

Ordet "derre",
som i "han derre der", står ikke i ordboken. Men det gjør "herre", som i "han herre her", noe som er et mer uvanlig uttrykk.

- Ingen fasit

- Mennesker har behov for å komme med kraftuttrykk, gjerne noe som sjokkerer litt den du snakker med. Men det finnes ingen definisjon eller fasit på hva som er banning, vi har alle ulike oppfatninger av hva et banneord er. Jeg tror det er mange, også i Oslo, som fortsatt oppfatter "faen" og "jævlig" som stygge banneord, sier leder i Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim.

Banner vi for mye?

Politisk, erotisk, pompøst
Kunstanmeldelser
Underfundige tegninger
Lek med farger og former
Vanskelig og viktig kvalitetskunst
Poetisk og ungpikeaktig
Bildeserier
Siste 10

På forsiden nå

Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten A/S,
Biskop Gunnerus' gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22 86 30 00.

Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre. Redaktør: Arild Kveldstad.
Webmaster: Morten Gunvaldsen.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.Kontakt oss | Personvern

Aktuelt i Oslo