ANNONSEBESTILLING    KUNDESENTER    TIPS OSS    KART    AFTENPOSTENGUIDEN    NETTKAMERA    TV-GUIDE    VÆR    SØK
Powered by Escenic

Oppdatert: 21. september 2001 kl.12:40

Forsker på språket i "Big Brother"

Nå forskes det på deltakerne i "Big Brother". Alt som ble sagt de 100 TV-timene skrives ned med formålet å øke kunnskapen om det norske språket.

Hva sa du? Språkforskere skal nå ta for seg hva som ble sagt i huset.

FOTO: ARASH A. NEJAD

Språkforskere ved Universitetet i Oslo har fått produsentenes tillatelse til å bruke serien til forskning, skriver internavisen Uniforum ved Universitetet i Oslo.

- Jeg er litt overrasket over at bruken av utenlandske ord ikke er større, og serien inneholder mindre banning og stygge ord enn jeg forventet, sier transkribør Turid Wangen ved Tekstlaboratoriet ved Institutt for lingvistiske fag.

Formålet med studien er å få mer systematisk kunnskap om naturlig talespråk. "Big Brother" ble valgt fordi deltagerne ikke er valgt ut etter språklige kriterier, og at de ikke er bevisst på at språket deres skal forskes på.

De siste månedene har Wangen skrevet ned om lag 30 av 100 timer med dialoger fra "Big Brother". Alt skrives ned i standard bokmål, og avvik fra bokmålsnormen, latter, utenlandske ord og verbale lyder merkes med klammer.

- Noe av det som blir sagt, er ganske morsomt, men disse menneskene løser ikke akkurat verdensproblemene, for å si det sånn, sier Wangen.

(NTB)

Søk i våre artikler (siste 3 mnd)
Flere søkemuligheter

Tips en venn Skriv ut denne siden

Dagens mest tipsede

• - Fotograferer nakne og fulle jenter
  • Godt å vite når du kjøper
  • Småbarnsmor frastjålet dopapir av eldre par
  • Maud Angelicas første år
  • Skarpere lut mot de proffe
  • Møtte ulv på skoleveien sør for Elverum
  • Nintendo med nytt flaggskip
  • Mangemillionær på Saddam
  • Tvunget til å tenke nytt
  • Kraftig passasjerøkning for Norwegian
  • Dagens mest leste

• Trolig verdens høyeste (Bildeserie)
  • Video viser halshugging av amerikaner
  • Politimann fyrte av 17 skudd mot ranerne
  • Nå er det snart giftermål på alvor
  • Plages av gamle toppløs-bilder
  • Finner du ikke det du leter etter?
  • Romferge landet trygt i Sverige
  • Ranssiktet hadde ryggsekk med penger
  • Møtte ulv på skoleveien sør for Elverum
  • Ville sulte ut nordmennene før 1905

• FORSIDEN AKKURAT NÅ

Journalistene er i streik

2874 journalister er tatt ut i streik, deriblant Aftenpostens - både i papir og på nett. Derfor vil avisen ikke komme ut med redaksjonelt innhold. De fleste av våre tjenester på nett vil fremdeles være tilgjengelige. Avisens kundesenter vil selvsagt være åpent også under konflikten. Både abonnenter og annonsekunder vil få fortløpende svar på sine henvendelser til kundesenteret.

• Journalistene er i streik
  • Annonse: Kundesenteret
  • Abonnement: Kundeservice
  • Firmasøk: AftenpostenGuiden
  • Været: Oppdatert værtjeneste
  • Test deg selv: Quiz-siden
  • Nettkamera: I hele landet - og verden

• Halve Norge handler på nett

Halve Norge har kjøpt varer over Internett, viser en fersk MMI-undersøkelse. Skepsisen mot å betale over nett er blitt mindre, og sparemulighetene lokker flere nordmenn til nettet.

• 1 av 2 sparer penger på netthandel
  • Du må selv sjekke inn på netthotellet
  • Debatt: Nett og IT

Dobbel skjerm fra Nintendo