Oslopuls.noNyheterMusikkFilmRestaurant & utelivKunst & sceneFritidTips & tester
KonkurranseNyhetsbrev
Siste 100
Beste Bond?
Daniel Craig er topp som Bond.
Men hvem er din favoritt?
Daniel Craig
Pierce Brosnan
Timothy Dalton
Roger Moore
George Lazenby
Sean Connery

Bildeserier
Bildeserie

På konsert med Iron Maiden

Cables
Spill gratis
SuDoku | Pacman | Tetris Arcade | Gems | Snake | Mahjong | Kryssord | Hangaroo |
Flere spill
Nytt i Oslo
Hva skjer i Oslo
Været i Oslo
I dag 13:00 10ºC
  19:00 5ºC
Tirsdag 01:00 2ºC
  07:00 2ºC
  13:00 5ºC
  19:00 5ºC
Onsdag 13:00 4ºC
  13:00 4ºC
Torsdag 13:00 10ºC
Fredag 13:00 7ºC
TIL VÆRSIDENE
Syng ut på Si;D
Jeg har ikke fylt 18 ennå. Jeg har det fint hjemme, og går på skole i nærområdet. Så hvorfor har jeg denne trangen til å komme meg ut av mine foreldres hus?
Til Si-;D
Oslo-opplevelser

GUIDE TIL EN GOD VINOPPLEVELSE

FINN DIN SPORTSPUB

GUIDE TIL STUDENTPUBENE

SYKLING PÅ GLATTA

GUIDE TIL BRUNE BULER

Flere opplevelser
Aftenposten.no produseres med Escenic Content Engine

Det er greit å banne litt, synes endel av 12-åringene på Vålerenga skole, men ikke foran læreren. Foran fra venstre Ibrahim Ajrulovski, Jan Aage Aspelund, Elias Bakken Johansen, Melodi Fakri, Linnea Wiig, Asia Harif, Martin Andreas Rønningsbakk og Adnan Khalid.FOTO: OLAV URDAHL

Gult kort mot banning

Et banneord på Vålerenga skole kan straffes med gult eller rødt kort. Men elevene lar seg ikke avskrekke.

Les også:

Dette er saken

I går skrev Aften om professor Ruth Vatvedt Fjeld, som har studert Oslo-folks bruk av
tabuord. Hun mener at "faen" og "jævlig" er så vanlig i dag, at de ikke kan kalles stygge banneord.

Nå vil hun oppdatere Bokmålsordboka for å få frem at dette er de mest brukte kraftuttrykkene.

Tips oss:

SMS - 1989 'op' Tlf 22 86 30 00
E-post:aften@aftenposten.no
tips Tips en venn   utskrift Skriv ut
Oppdatert: 05.12.2006

Blant denne gjengen av 12-åringer er det bare noen få som sier at de ikke banner.

- Alle banner som regel. Det bare kommer ut, liksom. Men ikke foran læreren, sier Ibrahim Ajrulovski i syvende klasse.

I går skrev Aften om språkprofessor Ruth Vatvedt Fjeld, som har studert Oslo-folks bruk av tabuord. Hun mener at "faen" og "jævlig" er så vanlig nå, at de ikke kan kalles stygge banneord.

Barna vil banne

- Hos oss er dette stygge ord, repliserer assisterende rektor Henning Antonsen på Vålerenga skole.

Skolen har i flere år jobbet aktivt for å stanse stygg språkbruk, og innførte i 2003 et gult kortsystem, velkjent på fotballgale Vålerenga. De som banner, risikerer å få gult kort med hjem. Flere gule kort i løpet av kort tid gir rødt kort, og foreldrene blir kalt inn til samtale.

- Vi vil sette normer for hvordan vi ønsker språket skal være. Skolen vil alltid være en viktig kulturbærer for språkets utvikling. Bruk av stygge ord handler også om hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Miljøet hardner fort til hvis man bruker stygge ord, sier Antonsen.

Men elevene synes det er "teit" at de ikke får banne.

- Noen vanlige ord burde man få si, sier Melodi Fakri til anerkjennende tilrop fra resten. Men alle kvier seg for å svare når vi spør hvilke. Etter at en lattermild assisterende rektor har sagt at det er greit, kommer det frem at elevene har samme oppfatning som professoren: "Faen" og "jævlig" er så vanlig at det burde de få si.

Antonsen er ikke overbevist.

- Jeg tror det er et stykke frem til at en lærer mener at det er helt greit å si "faen" på skolen.

Han får støtte fra rektor Elisabeth Fremmergård på Trasop skole med elever fra 1. til 7. trinn.

- Banneord aksepterer vi ikke. Det er andre måter å uttrykke uenighet på. Vi jobber med å finne alternative ord. Det er en del av de sosiale ferdighetene å kunne snakke uten stygge ord, sier Fremmergård.

Faen verst Også på Ruseløkka skole slår de ned på banning.

- Lærerne vil som vanlige oppdragere si at elevene må snakke nyansert og ordentlig. Men det kan hende at det er ulike toleransegrenser hos lærerne. "Jævlig" er mer alminnelig og kanskje mer akseptert enn "faen", sier rektor Per Musæus.

Les også: - "Faen" ikke stygt lenger

Et eventyr.
Kunstanmeldelser
Underfundige tegninger
Lek med farger og former
Vanskelig og viktig kvalitetskunst
Poetisk og ungpikeaktig
Bildeserier
Siste 10

På forsiden nå

Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten A/S,
Biskop Gunnerus' gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22 86 30 00.

Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre. Redaktør: Arild Kveldstad.
Webmaster: Morten Gunvaldsen.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.Kontakt oss | Personvern

Aktuelt i Oslo