Oslopuls.noNyheterMusikkFilmRestaurant & utelivKunst & sceneFritidTips & tester
KonkurranseNyhetsbrev
Siste 100
Beste Bond?
Daniel Craig er topp som Bond.
Men hvem er din favoritt?
Daniel Craig
Pierce Brosnan
Timothy Dalton
Roger Moore
George Lazenby
Sean Connery

Bildeserier
Bildeserie

På konsert med Iron Maiden

Bildeserie

Oslos fineste statue?

Cables
Spill gratis
SuDoku | Pacman | Tetris Arcade | Gems | Snake | Mahjong | Kryssord | Hangaroo |
Flere spill
Nytt i Oslo
Hva skjer i Oslo
Været i Oslo
I dag 13:00 8ºC
  19:00 9ºC
Lørdag 01:00 4ºC
  07:00 5ºC
  13:00 8ºC
  19:00 4ºC
Søndag 13:00 3ºC
  13:00 3ºC
Mandag 13:00 6ºC
Tirsdag 13:00 8ºC
TIL VÆRSIDENE
Syng ut på Si;D
Jeg har ikke fylt 18 ennå. Jeg har det fint hjemme, og går på skole i nærområdet. Så hvorfor har jeg denne trangen til å komme meg ut av mine foreldres hus?
Til Si-;D
Oslo-opplevelser

GUIDE TIL EN GOD VINOPPLEVELSE

FINN DIN SPORTSPUB

GUIDE TIL STUDENTPUBENE

SYKLING PÅ GLATTA

GUIDE TIL BRUNE BULER

Flere opplevelser
Aftenposten.no produseres med Escenic Content Engine

Charlotte Christofersen (17) (f.v.), Linn Støme (18), Constanse Wintermark (17), Marlin Bruvoll (18) og Christine Rønning (18) får et realt anfall av "lættis" foran "Fagga" videregående skole.FOTO: OLAV OLSEN

Guttene CHILLERN Jentene får LÆTTIS

"Chille", "lættis", "shit", "digg" og "drit" er noen av favorittordene til Oslo-ungdom.

Hør gaterappen med Tacha unger
Se videoen i større format | Se flere videoer

Les også:

Rappet fra gata 22.09.2006
Anmeldelse: Anstrengt moro med språk 31.10.2005

Undersøkelsen

De tre forskerne har tatt
utgangspunkt i Norsk Talespråkskorpus - Oslo, som består av intervjuer og samtaler med 166 personer født og oppvokst i Oslo og området rundt.

Samtalene er tatt opp fra 2004- 2006. Utvalget er representativt med hensyn til alder, kjønn, bosted og utdannelse.

Forskerne har delt inn utvalget
i tre aldersgrupper: Unge
(under 25), voksne (25- 50) og godt voksne (50 og over), kjønn og kommer enten fra øst eller vest i byen.

I morgen presenterer de sine resultater på et seminar ved Universitetet i Oslo.

Tips oss:

SMS - 1989 'op' Tlf 22 86 30 00
E-post:aften@aftenposten.no
tips Tips en venn   utskrift Skriv ut
Oppdatert: 23.11.2006
Slang og lånord brukes oftest av gutter i øst - og oppsiktsvekkende mye av jenter i vest.

Å "chille" er et veldig vanlig uttrykk blant gutter, mens "lættis" eller "lattis" er mer brukt av jenter. "Drit" i kombinasjon med et annet ord, som dritteit eller dritkult, dukker opp overalt.

Tre forskere fra Universitetet i Oslo har studert samtaler med 166 personer fra Oslo og området rundt. Tilsammen bruker de en million ord, mange av dem er nyere slanguttrykk og lånord fra andre språk som ennå ikke er å finne i ordbøkene. Hva slags uttrykk er vanlige, hvem i Oslo bruker slang og hvor henter de lånordene fra, lurte forskerne på.

"Keeg" = kul - Vi ser helt klare tendenser, sier språkforsker Unn Røyneland.

Unge gutter fra øst er de som hyppigst anvender slang og lånord.

- Om de har majoritets- eller minoritetsbakgrunn så har de like mye slanguttrykk. Unge gutter i øst bruker mye norsk slang og engelske lånord, i tillegg har de det største innslag av lånord fra andre språk, som for eksempel "shpa", "kæbe" og "wolla", sier Røyneland.

Jenter og gutter i vest bruker mindre slang enn guttene i øst. Men jentene i vest skiller seg ut ved å bruke veldig mange ulike ord, de har et bredere slangforråd. I tillegg benytter de i større grad norske eller fornorskede slanguttrykk.

- Noen er redde for at engelske lånord skal fortrenge norsken. Men ungdommene har en språklig kreativitet der de tar engelske uttrykk og gjør dem til norske. For eksempel ordet "geek" som kan bety "nerd", har de snudd rundt til "keeg" med betydningen "kul". Dette ordet er mye brukt av jentene i vest, sier språkforsker Toril Opsahl.

Det er normalt at de unge er de mest språkinnovative i et samfunn, men Røyneland påpeker at dagens unge bruker uttrykk som de kanskje selv tror de har funnet på, men som er "eldgamle". "Digg" er et eksempel på det.

Kulere i vest De over 50 år i Oslo har lite slang og lånord i vokabularet, viser undersøkelsen.

- Godt voksne kvinner i vest bruker bemerkelsesverdig lite slanguttrykk. Det er derfor interessant at unge jenter i vest bruker så mye mer slang enn mødrene og bestemødrene. Jentene i vest er blitt kulere og utfordrer en arena som generasjonene før dem ikke gjorde, sier Unn Røyneland.

Blant de unge er det jentene i Oslo øst som snakker aller minst slang.

- Det er kanskje overraskende. Men halvparten av disse jentene har minoritetsbakgrunn, og det er ikke uvanlig at noen unngår slang og legger språket nærmere en standardvariant for å unngå å bli vurdert som "dårlige" i norsk, sier språkforsker Bente Ailin Svendsen.

Se listen over populære slanguttrykk her!

Bruker du slang? Del utrykkene dine med andre ved å benytte kommentarfunksjonen!

150px

Politisk, erotisk, pompøst
Kunstanmeldelser
Underfundige tegninger
Lek med farger og former
Vanskelig og viktig kvalitetskunst
Poetisk og ungpikeaktig
Bildeserier
Siste 10

På forsiden nå

Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten A/S,
Biskop Gunnerus' gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22 86 30 00.

Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre. Redaktør: Arild Kveldstad.
Webmaster: Morten Gunvaldsen.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.Kontakt oss | Personvern

Aktuelt i Oslo