ANNONSEBESTILLING    KUNDESENTER    TIPS OSS    KART    AFTENPOSTENGUIDEN    NETTKAMERA    TV-GUIDE    VÆR    SØK
Powered by Escenic

Oppdatert: 21. oktober 2003 kl.10:11

Lærer mest med spill

De skyter ned sprellende "ordmonstre" med "analyseromskip". Elever som lærer grammatikk ved hjelp av dataspill lærer mye mer enn de som har penn, papir og en lærer foran tavlen.

Analytiske. Professor Janne Bondi Johannessen (t. h.) og språkingeniør Kristin Hagen synes tradisjonell analyse på tavlen er gøy. Med dataprogrammet "GREI" håper de ungdom blir like begeistret.

GRATIS FOR ALLE
  • De seks grammatikkspillene er gratis tilgjengelig for både skoler og privatpersoner på nett.
  • Du kan også lære setningsanalyse for en rekke språk som tysk, engelsk og japansk på samme sted.
  • Spillene finnes både for bokmål- og nynorskbrukere.
  • Alt blir å finne fra 1. november her: tekstlab.uio.no/grei
  • Smartere. Dataspill ser ut til å ha fremtiden for seg også i klasserommene. Universitetet i Oslo har tatt syv danske grammatikk-dataspill og oversatt dem til norsk. Spillene er inspirert av tradisjonelle dataspill som Pac Man, Space Invaders og Tetris. Forskjellen er at du bare kan vinne ved å bli kjapp og dyktig i ord- og setningsanalyse.

Brikker med problemstillinger faller ned fra toppen av skjermen, eller et spøkelse følger etter deg gjennom en labyrint. Klarer du ikke å bestemme om ordet du ser er objekt eller subjekt raskt nok, blir du spist. Aftenposten har testet egne kunnskaper, og konklusjonen var i hvert fall motiverende: "Du skjøt to uskyldige ord. Du må legge inn litt ekstra innsats for å klare dette."

Word Invaders. Elevene må skyte ned riktige setningsledd med romskipet for å få poeng (utsnitt av større skjermbilde).

Foto: Skjermbilde

Fordobling

Halvparten av de 104 testelevene fra Tåsen barneskole, Nordberg ungdomsskole og Fagerborg videregående skole fikk gammeldags undervisning, mens den andre halvparten spilte dataspill. Begge grupper ble grundig testet både før og etter. Selv om utvalget elever er relativt lite, var resultatene så klare og entydige at det er liten tvil om den positive effekten. Jo eldre elevene er, jo større er læringseffekten. Elevene på videregående som spilte dataspill økte sin totale score med 39 prosent, mens de som fikk tradisjonell undervisning økte med 27 prosent. I 7. klasse fikk elevene med penn og papir faktisk dårligere resultat etter et par måneder med grammatikk-undervisning, mens dataspillerne spratt opp 11 prosent. Også blant de andre elevene var effekten helt entydig.

- Det som er så artig er at resultatforbedringen var så stor. 100 prosent av elevene svarte også at det hadde vært gøy å jobbe med grammatikk på denne måten, sier professor Janne Bondi Johannessen. Sammen med blant andre språkingeniør Kristin Hagen har hun laget en norsk versjon av spillene, som opprinnelig er utviklet ved Syddansk Universitet i Odense. Det norske Læringssenteret har finansiert en stor del av prosjektet.

Målet har vært å gjøre oppgavene så morsomme som mulig. I stedet for å bruke tradisjonelle analysesetninger har de hentet setninger fra Harry Potter og fra sportsspråk som "Beckham skyter hardt fra sidelinja" for å øke engasjementet. De to har tro på at dataspill kan brukes med hell også i andre fag.

- Det er klart at du ikke kan lære å skrive stil ved å spille dataspill, sier Kristin Hagen. Men på enkelte felter egner det seg veldig godt. Når du analyserer setninger, trenger du ofte å spørre læreren om hva som er riktig. Det er ofte ikke mulig, men i spillet får du alltid svar med é n gang. Håpet er at du skal bli så ivrig etter å ikke bli tatt av spøkelser at du samtidig glemmer at du sitter og analyserer grammatikk.

Søk i våre artikler (siste 3 mnd)
    Flere søkemuligheter

Tips en venn Skriv ut denne siden

Dagens mest tipsede

• - Fotograferer nakne og fulle jenter
  • Godt å vite når du kjøper
  • Småbarnsmor frastjålet dopapir av eldre par
  • Maud Angelicas første år
  • Skarpere lut mot de proffe
  • Møtte ulv på skoleveien sør for Elverum
  • Nintendo med nytt flaggskip
  • Mangemillionær på Saddam
  • Tvunget til å tenke nytt
  • Kraftig passasjerøkning for Norwegian
  • Dagens mest leste

• Trolig verdens høyeste (Bildeserie)
  • Video viser halshugging av amerikaner
  • Politimann fyrte av 17 skudd mot ranerne
  • Nå er det snart giftermål på alvor
  • Plages av gamle toppløs-bilder
  • Finner du ikke det du leter etter?
  • Romferge landet trygt i Sverige
  • Ranssiktet hadde ryggsekk med penger
  • Møtte ulv på skoleveien sør for Elverum
  • Ville sulte ut nordmennene før 1905

• FORSIDEN AKKURAT NÅ

Journalistene er i streik

2874 journalister er tatt ut i streik, deriblant Aftenpostens - både i papir og på nett. Derfor vil avisen ikke komme ut med redaksjonelt innhold. De fleste av våre tjenester på nett vil fremdeles være tilgjengelige. Avisens kundesenter vil selvsagt være åpent også under konflikten. Både abonnenter og annonsekunder vil få fortløpende svar på sine henvendelser til kundesenteret.

• Journalistene er i streik
  • Annonse: Kundesenteret
  • Abonnement: Kundeservice
  • Firmasøk: AftenpostenGuiden
  • Været: Oppdatert værtjeneste
  • Test deg selv: Quiz-siden
  • Nettkamera: I hele landet - og verden

• Halve Norge handler på nett

Halve Norge har kjøpt varer over Internett, viser en fersk MMI-undersøkelse. Skepsisen mot å betale over nett er blitt mindre, og sparemulighetene lokker flere nordmenn til nettet.

• 1 av 2 sparer penger på netthandel
  • Du må selv sjekke inn på netthotellet
  • Debatt: Nett og IT

Dobbel skjerm fra Nintendo