skilleBanner, radioselskapetskilleBanner, Kulturnytt TVskille_slutt
Faks: 23 04 74 90
Prosjektansvarlig

Oslo-dialekter viskes ut

Oslo-folks språk røper ikke lenger om de kommer fra øst eller vest i hovedstaden. En ny forskningsrapport fra Universitetet i Oslo viser at forskjellen på hvordan folk snakker er i ferd med å viskes ut. For bare 30 år siden var det ikke vanskelig å høre hvilken side av byen folk kom fra.

Publisert 31.10.2005 16:24.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
Hjelp | Mer lyd og video
Av Tonje Aursland

På 70 tallet var det store språklige forskjeller på Øst og Vest i Oslo. Sier Eskil Hansen ved Universitetet i Oslo.

- Hvis man ikke visste hvor vedkommende kom fra var det ikke vanskelig å høre om det var en fra øst eller vest i Oslo.

Vestkanten mer folkelig

Lydopptak viser at talespråket på vestkanten i Oslo har forandret seg mye, sier språkforsker Janne Bondi Johannessen.

- Før sa man min far, min bror isteden for broren min og faren min, som nå har blitt det vanlig også i vest.

Universitetet i Oslo har nå samlet inn hundrevis av timer med video- og lydopptak av ulike talesituasjoner. Materialet viser at talespråket forandrer seg hele tiden og at folk fra østkanten og vestkanten i Oslo snakker stadig likere hverandre.

- Før i tiden var mer statisk at du var født inn i en bestemt del av og i et bestemt sosialt skikt av samfunnet. I dag er dette litt mer dynamisk.

Kulturnytt, NRK P2, 31. oktober 2005

LENKER

Copyright NRK © 2005  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: http://www.nrk.no/informasjon/kontakt_nrk/