skillenyskilleHvem spilte?skilleStreambase, Østlandssendingenskille_slutt
Lang lunsj 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Østlandssendingen > Sendinger NRK Østlandssendingen > Lang lunsj Sist oppdatert 14:32
SENDETIDER
Lang lunsj hverdager 11-12.30
NYHETER I LYD OG BILDE
TIPS OSS >
Siste nytt frå distriktskontora i NRK NRK FinnmarkNRK TromsNRK NordlandNRK TrøndelagNRK Møre og RomsdalNRK Hedmark og OpplandNRK Sogn og FjordaneNRK HordalandNRK RogalandNRK SørlandetNRK ØstlandssendingenNRK ØstfoldNRK Buskerud, Telemark og VestfoldSiste nytt frå distriktskontora i NRKSiste nytt frå distriktskontora i NRK
SØK LOKALT PÅ:

Å snakke med delfiner

Kommunikasjon mellom delfiner og mennesker? Det høres fantasifullt ut, men Preben Wik har utviklet et helt nytt dataprogram som gjør det mulig å snakke med delfiner - og delfinene kan snakke tilbake!

Publisert 17.06.2003 10:51. Oppdatert 18.06.2003 15:13.
LYD OG VIDEO  Lyd Video
  • video lang lunsj 1706 Preben Wik  – Når man oppnår kontakt med en delfin kan man merke at dyret har karisme og til og med humor! sier Preben Wik.
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
Av Ruth Lothe

God hjerne

Hvis det finnes vesener på kloden som har intelligens på linje med oss mennesker, er delfinene trolig de som scorer høyest på sannsynlighetslista.
De har nemlig større hjerne enn oss.

– Delfiner har ikke bare en stor hjerne, de har også en god hjerne, sier Preben Wik. De har god hukommelse og god kognitiv forståelse for endel fundamentale elementer i (vår type) språk, som for eksempel syntaks og symbolsk representasjon.

– I tillegg lever de i komplekse sosiale grupper i en verden hvor lyd er veldig viktig. De lager mye lyd og er flinke til å kopiere lyder.

Tenker før de snakker?

Delfiner er fasinerende dyr. Foto: Camilla Neset
Preben Wik sier at delfiner har "voluntary motor control of sound production". På norsk betyr det noe sånt som at de har evne til å kontrollere hva slags lyder de lager, noe slett ikke alle dyr har.

Wik har laget et dataprogram som skal brukes til å snakke med delfiner i sin hovedfagsoppgave i lingvistikk. Programmet tar utgangspunkt i et konsept han kaller Symbolic message unit (SMUer). De er en slags byggeklosser som settes sammen for å lage ord.

Kommunikasjon

I sommer arrangeres den første internasjonale konferansen om akustisk kommunikasjon med dyr og på gjestelista står Preben Wik fra Nesodden.

Mer om dataprogrammet og mulighetene for å snakke med delfiner kan du høre i Lang Lunsj i dag, hvor Preben Wik besøker Marit Evertsen Grimstad kl. 11.20.

LENKER
Siste saker:

Psykisk syk bak busskapring

Politiet mener de nå vet hvem som begikk den brutale busskapringen på Bussterminalen i Oslo 1. mai.

Vil ikke splitte Platamiljøet

Bystyreflertallet går mot oppsplitting av narkotikamiljøet på Plata.

- T-banen og skolene taper

Da salget av Hafslund gikk i vasken mistet Oslo en historisk mulighet til å ruste opp T-banen og pusse opp skolene.

Mann varetektsfengslet etter Kiwi-ran

En mann i 20-årene er varetekstfengslet i forbindelse med ranet av en Kiwi-butikk i Prinsdal 3. april.

Lunsjtips
Folk flest er forskjellige
Her er husvennene våre
Test dine lokalkunnskaper
Vi lager Lang lunsj
SI DIN MENING
Hva kan vi kalle Rimi-Hagen for i dag?
Se resultat
NOE PÅ HJERTET?
10 SISTE LANG LUNSJ
Fylte pannekaker (06.05 08:57)