Oslopuls.noNyheterMusikkFilmRestaurant & utelivKunst & sceneFritidTips & tester
KonkurranseNyhetsbrev
Siste 100
Beste Bond?
Daniel Craig er topp som Bond.
Men hvem er din favoritt?
Daniel Craig
Pierce Brosnan
Timothy Dalton
Roger Moore
George Lazenby
Sean Connery

Bildeserier
Bildeserie

På konsert med Iron Maiden

Bildeserie

Oslos fineste statue?

Cables
Spill gratis
SuDoku | Pacman | Tetris Arcade | Gems | Snake | Mahjong | Kryssord | Hangaroo |
Flere spill
Nytt i Oslo
Hva skjer i Oslo
Været i Oslo
I dag 13:00 8ºC
  19:00 9ºC
Lørdag 01:00 4ºC
  07:00 5ºC
  13:00 8ºC
  19:00 4ºC
Søndag 13:00 3ºC
  13:00 3ºC
Mandag 13:00 6ºC
Tirsdag 13:00 8ºC
TIL VÆRSIDENE
Syng ut på Si;D
Jeg har ikke fylt 18 ennå. Jeg har det fint hjemme, og går på skole i nærområdet. Så hvorfor har jeg denne trangen til å komme meg ut av mine foreldres hus?
Til Si-;D
Oslo-opplevelser

GUIDE TIL EN GOD VINOPPLEVELSE

FINN DIN SPORTSPUB

GUIDE TIL STUDENTPUBENE

SYKLING PÅ GLATTA

GUIDE TIL BRUNE BULER

Flere opplevelser
Aftenposten.no produseres med Escenic Content Engine

Ingeborg Moræus Hanssen, ser an været.FOTO: KATRINE NORDLI

«Oschlo» godtas

«Oschlo» er greit å si hvis man har talefeil eller har munnen full av pizza, mener iherdig «Oschlo»-forsvarer. Men språkeksperter fordømmer på ingen måte «Oschlo»-folk.

Les også:

Hvem sier hva?

Unge under 25 år sier konsekvent "Oschlo" både øst og vest i byen.

Samtlige voksne mellom 25 og 50 år i øst sier "Oschlo".

Blant voksne mellom 25 og 50 år i vest er det forskjell på kvinner og menn: 90 prosent av kvinnene sier "Oschlo", men bare 63 prosent av mennene sier det samme.

Blant dem over 50 i Oslo øst sier 90 prosent av mennene og drøye 70 prosent av kvinnene "Oschlo".

I vest holder drøye 40 prosent av mennene og 60 prosent av kvinnene på "Oslo"-varianten.

Kilde: Språkprofessorene Gjert Kristoffersen ved Universitetet i Bergen og Hanne Gram Simonsen ved Universitetet i Oslo og Norsk Talespråkskorpus - Oslo

Tips oss:

SMS - 1989 'op' Tlf 22 86 30 00
E-post:aften@aftenposten.no
tips Tips en venn   utskrift Skriv ut
Oppdatert: 28.11.2006
Profilerte Oslo-folk hisser seg ikke over at flere og flere sier "Oschlo". Men blant Aftens lesere er uttalen av byens navn et heftig stridstema: Tekstmeldinger, e-poster og kommentarinnlegg har strømmet inn etter at Aften i går presenterte vitenskapelige undersøkelser som bekrefter at uttalen av ordet "Oslo" er i ferd med å endre seg.

Helene Uri, språkforsker og forfatter

- Dette er en veldig personlig sak for meg. Jeg er vokst opp med å si "Oslo". Men da jeg begynte å studere på Blindern, skjønte jeg at det ikke gikk. Jeg følte vel at det ble for jålete. Deretter fulgte to-tre år der jeg ikke uttalte ordet i det hele tatt, men brukte omskrivninger som "her i byen" eller "hovedstaden". Etter det begynte jeg å si "Oschlo". Som fagperson synes jeg ikke det er riktig å kalle det språklig forfall.

Per Egil Hegge, tidligere Aftenposten-redaktør

- Jeg sier "Oslo", men jeg er jo innflytter. Det er vel fordi "Oschlo" er Oslo-dialekt. Men hvis man mener at "Oschlo" er et tegn på språklig forfall, kan det være et tegn på at man er på vei opp i hornet på veggen og kanskje burde bli der.

Erling Lae, byrådsleder (H)

- Jeg mener begge formene må kunne leve videre side om side. Begge er rotekte Oslo-former, og her er det ikke noe som er riktig eller galt. Hvis du går litt tilbake i tid, kan du si at Oslo var hvitsnittformen mens "Oschlo" var blåsnippformen, men dette klasseskillet tror jeg er helt borte i dag. Selv er jeg oppvokst med begge deler. Jeg sier i dag "Oslo".

Saera Khan, stortingsrepresentant (Ap)

- Jeg sier "Oschlo". Jeg har alltid sagt det sånn, og har aldri tenkt over hvorfor egentlig.

Ingeborg Moræus Hanssen, tidligere kinosjef

- Jeg uttaler begge deler, det kommer an på været og omstendighetene. Jeg står ikke på talerstolen og sier "Oschlo", men når jeg snakker uformelt med andre, bruker jeg den formen. Jeg synes ikke det ene lyder penere enn det andre.

Bjørn Faarlund, P4-morgenvert

- Jeg er innflytter, så jeg sier nok "Oschlo". Akkurat som jeg sier "Schlovenia", "schlike" og "schlask", sier Bjørn Faarlund. Han har aldri opplevd noen sint lytterstorm fordi han sier "Oschlo" på lufta.

Flere bilder:
Klikk på bildene for større versjon

150px

Politisk, erotisk, pompøst
Kunstanmeldelser
Underfundige tegninger
Lek med farger og former
Vanskelig og viktig kvalitetskunst
Poetisk og ungpikeaktig
Bildeserier
Siste 10

På forsiden nå

Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten A/S,
Biskop Gunnerus' gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22 86 30 00.

Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre. Redaktør: Arild Kveldstad.
Webmaster: Morten Gunvaldsen.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.Kontakt oss | Personvern

Aktuelt i Oslo