Oslopuls.noNyheterMusikkFilmRestaurant & utelivKunst & sceneFritidTips & tester
KonkurranseNyhetsbrev
Siste 100
Beste Bond?
Daniel Craig er topp som Bond.
Men hvem er din favoritt?
Daniel Craig
Pierce Brosnan
Timothy Dalton
Roger Moore
George Lazenby
Sean Connery

Bildeserier
Bildeserie

På konsert med Iron Maiden

Bildeserie

Oslos fineste statue?

Cables
Spill gratis
SuDoku | Pacman | Tetris Arcade | Gems | Snake | Mahjong | Kryssord | Hangaroo |
Flere spill
Nytt i Oslo
Hva skjer i Oslo
Været i Oslo
I dag 13:00 8ºC
  19:00 9ºC
Lørdag 01:00 4ºC
  07:00 5ºC
  13:00 8ºC
  19:00 4ºC
Søndag 13:00 3ºC
  13:00 3ºC
Mandag 13:00 6ºC
Tirsdag 13:00 8ºC
TIL VÆRSIDENE
Syng ut på Si;D
Jeg har ikke fylt 18 ennå. Jeg har det fint hjemme, og går på skole i nærområdet. Så hvorfor har jeg denne trangen til å komme meg ut av mine foreldres hus?
Til Si-;D
Oslo-opplevelser

GUIDE TIL EN GOD VINOPPLEVELSE

FINN DIN SPORTSPUB

GUIDE TIL STUDENTPUBENE

SYKLING PÅ GLATTA

GUIDE TIL BRUNE BULER

Flere opplevelser
Aftenposten.no produseres med Escenic Content Engine

Kristine og Tove Blix, mor og datter, krangler muntert om uttalen av Oslo.FOTO: OLAV OLSEN

"Oslo" eller "Oschlo"?

"Oslo" er på vei ut av språket, og inn med ungdommen kommer "Oschlo". Men endel voksne i deler av byen tviholder på den tynne s'en.

«OSLO» ELLER «OSCHLO» – HVA FORETREKKER DU?

Si din mening ved å benytte kommentarfunksjonen eller send oss ditt synspunkt på SMS. Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send den til 1985.
Pris pr. melding kr. 1.

E-post: mailto:aftenforum@aftenposten.no

Hvem sier hva?Unge under 25 år sier konsekvent "Oschlo" både øst og vest i byen.

Samtlige voksne mellom 25 og 50 år i øst sier "Oschlo".

Blant voksne mellom 25 og 50 år i vest er det forskjell på kvinner og menn: 90 prosent av kvinnene sier "Oschlo", men bare 63 prosent av mennene sier det samme.

Blant dem over 50 i Oslo øst sier 90 prosent av mennene og drøye 70 prosent av kvinnene "Oschlo".

I vest holder drøye 40 prosent av mennene og 60 prosent av kvinnene på "Oslo"-varianten.

Kilde: Språkprofessorene Gjert Kristoffersen ved Universitetet i Bergen og Hanne Gram Simonsen ved Universitetet i Oslo og Norsk Talespråkskorpus - Oslo

Tips oss:

SMS - 1989 'op' Tlf 22 86 30 00
E-post:aften@aftenposten.no
tips Tips en venn   utskrift Skriv ut
Oppdatert: 27.11.2006
Mor og datter på kafeen i Paleet er rivende uenige om hvordan man skal uttale navnet på hovedstaden.

- Jeg sier veldig bevisst "Oslo" med tynn s. "Oschlo" synes jeg blir helt feil, det er rett og slett stygt! sier Tove Blix (48), som har bodd i Oslo i 30 år. Hun synes det er trist at "Oslo" er i ferd med å dø hen, mens for datteren er det helt naturlig.

- Snobbete - Ingen på min alder sier "Oslo". Jeg reagerer ikke når voksne sier det, men det ville blitt rart hvis jeg skulle sagt det. Jeg synes det høres snobbete ut, og kommer aldri til å si "Oslo", sier Kristine Blix (18), som har vokst opp i Oslo vest.

Bruken av den mye omdiskuterte sl-lyden i ordet "Oslo" er nå blitt kartlagt. Språkprofessorene Gjert Kristoffersen ved Universitetet i Bergen og Hanne Gram Simonsen ved Universitetet i Oslo har studert samtaler med 166 personer fra hovedstaden og området rundt. De har sett på hvordan folk uttaler "sl" og "sel" i ulike ord, som for eksempel "Oslo", "fengsel", "slå" og "rusle".

- Vi ønsket å se hvor sterkt "sch"-uttalen står i forhold til "s". Det er viktig å huske at "sch"-lyden foran l ikke er ny. En avhandling fra 1907 beskriver hvordan folk utenfor borgerskapet brukte "sch"-lyd, de sa for eksempel "schlå". Det har vært en spenning mellom de to uttalene i mange år. Nå ser det ut til at "sch" er i ferd med å slå helt gjennom, sier Kristoffersen.

I ord der "sl" står først, som i "slå", og i sammensatte ord slik som i "epleslang", sier praktisk talt alle "schlå" og "epleschlang". Når "sel" står på slutten av et ord finner vi oftere den tynne varianten. Mange sier "fengschel" (fengsel), men ingen sier "dischel" (diesel) eller "fødschel" (fødsel). Det tyder på at lyden foran påvirker uttalen.

Uttalen av ordet "Oslo" splitter folket i byen, skal vi tro forskerne. Mens de unge under 25 år konsekvent sier "Oschlo" både i øst og vest av byen, er det en god del voksne i vest som tviholder på den mer forfinede "Oslo"-varianten.

- "Oschlo" har likevel en klar ledelse og kommer til å overta helt, sier Kristoffersen.

- Ikke muschlim NRKs språkkonsulent og språkprofessor Ruth Vatvedt Fjeld er ikke overrasket.

- Å si "Oslo" er tilgjort og hyperkorrekt. Man må jobbe mye mer med tunge og lepper for å si "Oslo". "Oschlo" er mye lettere og ligger mer naturlig. Det er slik språkutviklingen går, man velger minste motstands vei, sier Fjeld. Det heter i NRKs språkregler at de ansatte skal være et forbilde for godt språk, og diskusjoner rundt uttalen av Oslo har gått høyt. I dag er det valgfritt, men Fjeld har slått ned på bruken av andre sl-ord.

- NRK-folk bør ikke si "muschlim" eller "fengschel". Det er det mange irriterte lyttere som har reagert på, sier Fjeld.

150px

Politisk, erotisk, pompøst
Kunstanmeldelser
Underfundige tegninger
Lek med farger og former
Vanskelig og viktig kvalitetskunst
Poetisk og ungpikeaktig
Bildeserier
Siste 10

På forsiden nå

Oslopuls.no er et produkt fra Aftenposten A/S,
Biskop Gunnerus' gate 14 A, 0185 OSLO. Telefon +47 22 86 30 00.

Ansvarlig redaktør: Hans Erik Matre. Redaktør: Arild Kveldstad.
Webmaster: Morten Gunvaldsen.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten.Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.Kontakt oss | Personvern

Aktuelt i Oslo