- Faen og jævlig er ikke bannord i ordets rette forstand lenger. De er blitt for vanlige, sier språkforsker Ruth Vatvedt Fjeld ved Universitetet i Oslo.
Foto: UIO

Les dette - for faen

Faen og jævlig er ikke bannord lenger, hevder forsker. Les hvorfor og sjekk de nye bannordene.

- Dette er ikke noe jeg mener. Dette er noe jeg har forsket på og målt. Språkforsker Ruth Vatvedt Fjeld hevder at ord som faen og jævlig ikke lenger kan regnes som bannord.

- De er blitt for vanlige i daglig tale. En 70-år gammel frue fra Oslo vest kan nå finne på å si: " Jeg kan faen ikke huske det der."

- Det er vel banning?

- Nei. Banning er per definisjon ord eller ytringer som brukes som psykologiske sikkerhetsventiler. Og det er ikke tilfellet lenger med faen og jævlig.

Intervjuer
- Hvordan har du målt deg fram til dette?

- Gjennom talemålskorpus (red.anm: talemålskorpus er et prosjekt der målet er å utvikle en metode som gjør det mulig å søke etter språkstrukturelle trekk i innspillinger av norsk talemål) basert på 166 intervjuer med mennesker av forskjellig kjønn og alder.

- Og her banner folk hele tiden.

- Ja, det er blitt en vanlig del av talemålet. På samme måte som gud, herregud, o.l. var fryktelige ting å si tidligere da landet var langt mer religiøst. I dag kan alle si det uten at noen hever øyebrynene.

- Og slik vil det også bli med mange av de vanlige bannordene som spiller på religiøse tabuord. Fanden, djevel, satan, helvete.

Naturreligiøst
- Hva kommer i stedet?

- Ettersom religionen står svakere glir vi over til noe mer naturreligiøst og de verste er ordene koblet til forplantning, kjønnsorganer og avføring.

- Hva er det verste bannordet du kan bruke i Norge i dag?

- Jeg tror det er å vise fingeren til en person. Alt som har med kjønnsorganer å gjøre. Og det verste er kanskje å kalle en mann for et uttrykk for det kvinnelige kjønnsorgan. Gjerne med hull etter. Jeg vil ikke si det en gang.

Ellers så synes "kjøss meg i rævva" å være mye verre å si enn faen og jævlig.

- Betyr det at vi nå må belage oss på å høre på dette nye "friske" språket i mediene fremover?

- NRK må aldri gå foran utviklingen. Derfor blir det bråk når hun der Mina på P3 trår til. NRK skal følge etter, men generelt ja. Det blir et språk ispedd flere tradisjonelt religiøst baserte bannord helt til det muligens kommer en nyreligiøs bølge.

- Poenget er at ingen reagerer negativt lenger om folk bruker faen og jævlig, for eksempel, i dagligspråket.

06.12.06 17:14, ny 06.12.06 18:16

Få nyhetene rett i innboksen

Meld deg på TV 2 Nettavisens nyhetsbrev.

Hvilke tidspunkt vil
du motta nyhetsbrevet?
kl 08:30    kl 11:30    kl 15:30
Epost-adressen din:

Mer informasjon

Skal du bort fra PC'en? Følg utviklingen videre på mobilen!
SISTE FRA NETTAVISEN
47-åringen falt av og fikk hesten over seg. Han døde kort tid etterpå.

Rytter drept under hesten

47-åringen mistet grepet og falt av. Se de dramatiske bildene.

Les mer  ]     07.12.06 15:43

Overlege kledde av seg

Kommuneoverlegen er ikke lenger skikket til å være lege.

Les mer  ]     07.12.06 13:29