Grammatikkspill-kurs for språklærere

Tekstlaboratoriet har siden 2004 arrangert grammatikkspillkurs for lærere i grunn- og videregående skole. De gode erfaringene vi har med kurset, gjør at vi tror det også ville være nyttig for språkfagene på HF å tilby undervisning i GREI-systemet.

Hva er GREI?
GREI står for "GRammatikkspill for Elever på Internett. På GREI-siden finnes lenker til grammatikkspill og trebyggingsaktiviteter for 26 språk, blant andre bokmål, nynorsk, engelsk, tysk, fransk, spansk, arabisk og islandsk. Noen av spillene er raske og spennende, andre spill er roligere og mer analytiske. En kan også bygge egne setningsanalysetrær, eller studere setninger som er ferdig analysert.

Aktivitetene på GREI er laget for elever fra 5. klasse på mellomtrinnet til og med videregående skole, men de passer også for studenter som trenger å friske opp grammatikk-kunnskapene sine.

Grammatikkspill og trebyggingsaktiviteter er laget av VISL-prosjektet ved Syddansk universitet i Odense . Tekstlaboratoriet har tilrettelagt spillene for norsk, og laget GREI-siden med norsk brukerveiledning.

Gå gjerne inn på GREI-siden eller på VISL-siden og test dine egne grammatikkunnskaper!

GREI-siden gir lenker til grammatikkspill for 26 språk.

Mer om GREI-kursene
Tekstlaboratoriet har så langt arrangert ti todagerskurs. Kursene har kostet 1600 kroner inkludert lunsj, og det har vært ti-femten lærere per kurs. Siden en stor del av kursopplegget har bestått av praktiske øvelser, har kursene vært holdt på datarommet i Helga Engs hus. Kursene har fått god respons fra deltakerne, les oppsummeringen av evalueringsskjemaene nedenfor. Programmet kan du lese her.

I 2007 har Tekstlaboratoriet planer om å arrangere endagerskurs med noe mindre tid til praktiske øvelser. Tekstlaboratoriet skal også holde kurs for studenter ved Høgskolen i Oslo .

Dersom det er interesse for det, holder Tekstlaboratoriet også kurs for HFs ansatte og studenter. Ta kontakt med Kristin for mer informasjon.

Kristin Hagen

I Paint box-spillet skal ordene males med farger fra ordklasse-paljetten.

Til bulletin-forside

Evaluering etter 8 kurs

76 lærere hadde levert inn evalueringsskjema

•  Hvor arbeider du?
Barneskole: 7
Ungdomsskole: 29
Videregående skole: 36

•  Hvilket språk underviser du i?
Norsk: 57
Engelsk: 38
Tysk: 12
Fransk: 11
Norsk som andrespråk: 5

•  Kommer du til å bruke GREI-siden i undervisningen etter dette kurset?
Ja: 74
Nei: 0
Vet ikke: 2

•  Gi en samlet vurdering av GREI-kurset!
Kurset var interessant og lærerikt: 55
Kurset var ganske interessant og lærerikt: 21
Kurset gav ikke det utbyttet jeg hadde forventet:2 (dag 2 for 2 lærere)

•  6. Hva synes du om mengden av grammatisk teori som ble gjennomgått på GREI-kurset?
For lite teori: 5
Passe: 66
For mye teori: 5

•  Ble det nok tid til praktiske øvelser med spill og trebygging?
For lite tid: 5
Passe: 64