Nytt om navn

Nedenfor er en liten presentasjon av Tekstlaboratoriets faste og midlertidige ansatte, samt stipendiater.

Janne Bondi Johannessen, professor. Janne har vært ved Tekstlaboratoriet siden 1993. Hennes fagbakgrunn består bl.a. av lingvistikk, informatikk, edb for humanister, engelsk og oversettelse. I tillegg til aktivitetene ved Tekstlaben og deltagelse i lokale og internasjonale forskningsprosjekter, prøver hun å få litt tid til hjemmefronten også, med pendlende mann og tre barn på 8, 12 og 15 år.

Kristin Hagen, språkingeniør. Kristin har vært ansatt på eksterne prosjekter på Tekstlaboratoriet i ti år. Vi håper det blir midler til videre finansiering av hennes stiling. Hennes fagbakgrunn er sosialøkonomi, massekommunikasjon, Edb for humanister og nordisk. Ellers har Kristin en aktiv familie med to gutter på 8 og 11 år.
Lars Nygaard, språkingeniør. Lars har vært på Tekstlaboratoriet siden 2002, først som sivilarbeider, og siden som vikar for Anders Nøklestad. Han har også rukket å skrive ferdig hovedoppgaven i nordisk om automatiske leksikografiske metoder i denne perioden. Han går nå inn i et arbeidsforhold med firmaet Fast Search & Transfer, i samarbeid med Tekstlaben og med tanke på fremtidig doktorgrad. Han er gift med en travel avisredaktør.
Joel Priestley, språkingeniør. Joel har vært ansatt på prosjektmidler på Tekstlaboratoriet siden 2004, og vi håper han kan fortsette. Han har hovedfag i Språk, logikk og informasjonsteknologi. Joel er opprinnelig engelsk, men er vel etablert i Norge, Gamlebyen, med samboer, hund og to store barn, hvorav en studerer på HF.

Hilde Cathrine Haug, Ingunn Indrebø Ims, Signe Laake, Inger Margrethe Hvenekilde Seim, Karine Stjernholm, Åshild Søfteland
. Denne gjengen av flinke og humørfylte timebetalte nordiskstudenter har vært ansatt på flere prosjekter hvor de etterhvert har opparbeidet seg betydelig kompetanse på mange områder: transkripsjon, opptak, digitalisering av lyd- og bildefiler, korrektur og tagging, samt bruk av spesialprogramvare av mange typer.

F.v.: Inger Margrethe, Signe, Hilde, Åshild, Anne Marit (flyttet til Bergen) og Ingunn. (Karine var ikke til stede.)
Stipendiater:
Anders Nøklestad, er egentlig språkingeniør og den andre fast ansatte personen på Tekstlaben. Han har hatt permisjon i tre år for å skrive doktoravhandling om maskinlæringsmetoder anvendt på språk, og er tilbake i midten av januar. Anders er fra Fredrikstad, og ingen bør være i tvil om hvor han er når FFK spiller kamp i østlandsområdet.
Avhandling: Anaphora resolution - a machine learning approach including named entity recognition, PP attachment disambiguation and animacy recognition
Arne Martinus Lindstad, gjennomføringsstipendiat. Arne Martinus har vært tilknyttet Tekstlaboratoriet i mange år, fra han var sivilarbeider i 1997 og via hovedoppgave og nå med nylig avsluttet doktoravhandling i teoretisk lingvistikk. Han søker for tiden på postdok-stilling ved NORMS Nordic Center of Excellence, hvor Tekstlaben er med. Han har latvisk kone og to små barn under skolealder.
Avhandling: Analyses of negation. Structure and interpretation
Fredrik Jørgensen, PhD-stipendiat. Fredrik skriver avhandling om metoder for å analysere talespråk automatisk (parsing). Han prøver å sjonglere den øvrige tiden mellom en deltidsjobbb som programmerer i et datafirma og sine to små barn.
Avhandling: Metoder for annotering av norsk talespråk
Åsne Haaland, PhD-stipendiat. Åsne skriver avhandling om statistiske metoder for navnegjenkjenning. Hun er glad i å reise, og da passer det bra at søsteren er i diplomatiet og stadig er stasjonert på spennende steder.
Avhandling: A maximum entropy approach to proper name classification for Norwegian

Til bulletin-forside