Planlagt prosjekt 1: Oppbygging av korpus for å studere skriftlig språkferdighet i fremmedspråk


 

I 2000 fikk Tekstlaboratoriet sammen med tysk (GI) og norsk som fremmedspråk (ILF) (med Anneliese Pitz, Else Ryen og undertegnede som de mest aktive deltagerne) forprosjektmidler av fakultetet under paraplyen "Fakultetets satsningsområder 2000-2002 - korpusbasert lingvistikk". Målet var å planlegge oppbyggingen av korpus for å studere skriftlig språkferdighet i fremmedspråk. Vi fikk dessverre ikke videre støtte til selve prosjektet i 2001, men mener fremdeles at prosjektet er viktig og interessant. Vi kommer derfor til å gå videre til andre mulige finansieringskilder.

 

Målet for prosjektet er å bygge opp elektroniske korpus for å studere skriftlig språkferdighet i fremmedspråk (“fremmedspråkskorpus”) - i vårt tilfelle norsk og tysk. Korpusene skal bestå av tekster som er skrevet av studenter i de relevante språkene. Internasjonalt finnes det et stort prosjekt for engelske fremmedspråkskorpus fra mange morsmål, ICLE (International Corpus of Learner English). Det gjennomføres for tiden et norsk delprosjekt for dette paraplyprosjektet ved IBA (støttet av fakultetet under samme satsingsområde som denne søknaden), med engelsk skrevet av norske studenter. Men det finnes ikke tilsvarende prosjekter for andre språk. Vi ser det som prinsipielt viktig at det bygges opp korpusressurser for andre språk enn bare engelsk. For norsk påligger det selvsagt UiO et særlig ansvar, men også et tysk fremmedspråkskorpus faller naturlig inn under UIO, pga den lange forskningstradisjonen som finnes på fagfeltet her.

 

Verdien av slike fremmedspråkskorpus er uomtvistelig. For det første vil de gjøre det mye enklere å forske på hvilke kunnskaper studenter på et gitt nivå med en gitt språkbakgrunn har i fremmedspråket, og slik gi ny og viktig viten om emnet. Dernest gir det store muligheter for synkron komparativ og kontrastiv språkforskning, som begge deler er viktige og interessante forskningsfelt i dagens lingvistikk internasjonalt. Forskningen kan også lede til samarbeid med skoleverket og nytenkning mht. undervisningsmetoder. Vi tror også at materialet vi bygger opp, vil være en spore til nye forskningsaktiviteter i fagmiljøene.

Janne Bondi Johannessen

 


[Neste | Inhold | Tekstlab | HF]


2. mai 2001, AN, <anders.noklestad@ilf.uio.no>