logo   Ved kjøp og salg: Bil - Båt - MC - Data - Jobb - Eiendom - Stort og smått
NetCom Trådløs Bedrift
Jobb enklere
Årets Portalseminar
klikk her for info
Thinpower 2004
klikk her for påmelding
Citibank
Lån til hva du vil
lenke til forsiden
digi.no som startside - Annonseinformasjon - Nyhetsbrev
Seksjoner
» Bedriftsteknologi » Personlig teknologi  » Resultater / finans » Avtaler / kontrakter  » Jobb og utdanning » Juss & samfunn » Kommentarer » Analyser » Sikkerhet » Premiequiz » Debatt
Bransje-søk
  Søk på personer
  og bedrifter
» Forsiden » Nyheter » Kortnytt » Siste 7 dager » Nyhetsbrev » RSS
Ressurser
» Kalender » Nettjuveler » Nerdvana » Virusguiden » Bredbåndsguiden » PC-guiden » Mobilguiden » ERP-guiden
» Bolig og eiendom
Informasjon
» Annonseinfo » Søk » Epostvarsling » Om digi.no » Tips oss
Aktuelle saker

Komplett gikk på brems med åpne øyne

Oppdater deg selv i bransjeregister

IT-jobber til India en varig trend

Lag et godt program og vinn jobbintervju

Bank-Norge satser alt på Java

Slik blir du uvenner med Google

Slik vil verden bli om ti år

Gratis antivirus og brannvegg

Følg spam- og virusplagen i Norge time for time

Mål inn og utfarten på linjen din

catch
telecomputing
Linpro

Siste debattinnlegg:

» Se flere nye innlegg

Nyeste datagjenstander:
Clevo Prisma - Komplett maskin kr 7450
Kampanje Tilbud på HPC6615 og 51645 blekkpatroner kr 150
Superrimelige CD-R og RW Plater. kr 70
Store webhotell fra kun 11 kr/mnd kr 11
Oppgradering av din eksisterende pc? kr 1

Siste fra Stort og smått:
OLABILHJUL 10 STK (BARNEVOGHJUL)+ 4 AKSLER kr 238
Valdres hyttemøbler kr 3500
Simo sportsvogn kr 800
VOGN OG SETE TIL SALGS kr 2500
GRILLHYTTE kr 14000

Dagens saker på digi.no:

Publisert 28.05.2001 05:19

Microsoft lanserer:

Norsk grammatikksjekk i Office XP tar slurvefeilene

Av Eirik RossenMicrosoft Corporation: Office XP boksOslo (28.05.2001) - Den norske grammatikkontrollen til Microsofts nye Office XP tar både typiske småfeil og de skjemmende klipp og lim-brølerne som stadig oftere preger publiserte tekster.

annonse_bunn.gif

Den norske grammatikkontrollen til Microsofts Office XP som lanseres 31. mai, er utviklet av forskere fra Tekstlaboratoriet til Institutt for lingvistiske fag ved Universitetet i Oslo.

Bruken av den norske grammatikkontrollen følger mønsteret til stavekontrollen. Du kan la den gjennomgå feilene en for en, eller ta for seg hele teksten i én jafs. Da understrekes feil med en tykk, grønn bølge, og du høyreklikker for å få forklaring, forslag til rettelser, og henvisning til en grundigere gjennomgang av reglene som teksten synder mot.

Den er ikke bare opptatt av grammatikk, men har også en viss tegnkontroll. Dessuten verner den mot anglisismer som desimalpunktum i stedet for desimalkomma, og slår ned på ubegrunnet bruk av store forbokstaver i navn på ukedager og måneder. Ikke minst IT-bransjens folk er preget av at de ikke lærte seg norsk før de begynte å uttrykke seg faglig på engelsk.

Inntrykket er at kontrollen er ganske flink til å ta manglende samsvar mellom artikkel og substantiv. Den godtar "ei hytte" og "mora mi", men ikke "ei datamaskin". Den er avansert nok til å skjønne at "Mandag spiste en eplet" kan være korrekt, mens den markerer at "Gutten spiste en eplet" er feil.

Vonde ordrekker granskes nøye. Kontrollen avviser "Jeg liker ikke ingen fisk" og "Jeg liker noen gutt". (Den ville med andre ord fått hetta av den norske oversettelsen av Günther Grass' roman Flyndra.) "Jeg orker ikke sykle" er tillatt, med belegg i egen forskning på Tekstlaboratoriet. "Jeg kan å svømme" avvises, men "Å svømme kan jeg" godtas.

Kontrollen rydder samvittighetsfullt opp i erketypiske "å/og" feil. Den tar videre typiske klipp og lim-feil av typen "Jeg er blir sulten". Forskerne sier de er overrasket over hvor ofte slike feil forekommer i publisert tekst.

Med forbehold om at grammatikkontrollen ikke er ytelsestestet, kan det slås fast at Microsoft Norge har fått et vesentlig argument for å få kunder til å oppgradere til Office XP. Skribenter får et godt hjelpemiddel til å gi sine lesere en bedre opplevelse.

Se artiklene nedenfor for en mer fullstendig beskrivelse av nyhetene i Office XP. Merk at "Office 10" er det opprinnelige navnet til Microsofts nye kontorpakke.

Utskrift Skriv ut Tips en bekjent Tips en venn varsling Varsling via e-post Send oss et tips Send oss nyhetstips

oversikt Andre saker fra denne seksjonen
Send kommentar til redaksjonen Send redaksjonen en kommentar

Søk i digi.no-arkivet