Kort om Tekstlaboratoriet

Tekstlaboratoriet ble opprettet på begynnelsen av 1990-tallet. Det har to fast ansatte på regulært budsjett (professor og språkingeniør), og har i tillegg to språkingeniører som er lønnet av eksterne midler, samt noen timebetalte assistenter. (Se under Nytt om navn i denne bulletinen)

Tekstlaboratoriet har som sin hovedoppgave å gjøre det mulig for fakultetets forskere, inkludert stipendiater og masterstudenter, å bruke moderne metoder (les: IT) i forskningen. Først og fremst gjelder dette forskning som har å gjøre med tekst og språk. I praksis betyr dette at de fleste instituttene på fakultetet har forskere som kan ha behov for vår assistanse eller veiledning.

Tekstlaboratoriets professor kan tilby veiledning (alene eller i samarbeid med andre) til masterstudenter og PhD-stipendiater, og gjerne foreslå temaer for oppgaver. Et titall har benyttet seg av dette, med stort sett veldig bra resultater. Tekstlaboratoriets ansatte er videre villige til å gi kurs eller bidra til undervisning der vår kompetanse etterspørres.

Vi bygger opp tekstkorpus av tekster (skrevne og talte) som vi enten samler inn eller får ferdige, og tilpasser systemer for søking, annotering og resultater. Mye av arbeidet er nyskapende, og vi er av den grunn aktive på ulike forskningsarenaer. Dette er selvsagt også viktig for at vi til enhver tid skal kunne yte det beste. Alle Tekstlaboratoriets ansatte er godt representert i Frida-databasen.

Vi vil oppmuntre alle ved fakultetet som har ønsker om å bruke IT i forskningen om å kontakte oss. Noen kan vi forhåpentlig hjelpe med en gang, mens andre vil ha behov som trenger kartlegging og planlegging.

Janne Bondi Johannessen