  | 
                
                
                  På Forskningstorget:  Kristin Hagen, Arne Martinus Lindstad og  
                  Janne Bondi Johannessen. (Foto:  Dagfinn Worren) | 
                
              
              Utadrettet virksomhet
              En viktig oppgave for  universitetet er formidling. Tekstlaboratoriet har tatt denne oppgaven spesielt  seriøst i år:
              • I mars hadde vi bokslipp for boka Språk i Oslo (redigert av Johannessen og Hagen), som er beregnet  for et bredere publikum av språkinteresserte enn kun språkforskere. Se egen  artikkel her.
              • I mars hadde vi også stand på Åpen dag her på UiO, for ungdommer på  videregående skole. Der hadde vi satt opp tre datamaskiner med en kviss som  besto i å høre på tre rockesanger, og så avgjøre hvor i Oslo sangerne kom fra.  Det ble trukket ut premier blant de som hadde svart rett (og med  riktige begrunnelser). HF-Aktuelt omtalte   standen vår.
              • I september hadde vi stand på Forskningstorget på  Universitetsplassen. Her deltok til sammen ti personer fra Tekstlaboratoriet  over de to dagene arrangementet varte. Vi bygde videre på konseptet fra Åpen  dag og hadde språkkviss, men med litt enklere sangere denne gangen. Vit.ass.  Karine Stjernholm har også grafikerbakgrunn, og hadde laget stilige plakater og  et kult lysbildeshow. Det var moro for oss alle å møte så mange  språkinteresserte som ikke hadde universitetsbakgrunn. Standen var populær, og  det var stor trengsel i teltet, og lang  kø utenfor til tider. Språkkviss var gøy! Se også ILNytt.
              • Boka Språk i Oslo var også tema på Akademisk  friminutt, arrangert av Akademika bokhandel 25. september 2008. Her snakket  Janne   Bondi Johannessen om boka for en engere krets av tilhørere. 
              • I forbindelse med boka Språk i Oslo ble det mye presseinteresse. Vi sa ja til alle,  enten det dreide seg om Frokost-TV, Nitimen,   diverse   programmer i P2,  eller  Aftenposten, for å nevne de største. Her anbefaler vi de som måtte være  interessert, å lytte eller lese direkte fra vår   presseside.